At amerikanerne ønsker å sparke i gang et nytt filmår med et par reale smell er vel ingen nyhet, men i år ser det ut til at de virkelig vil klare det. Ikke bare eksploderer den tidligere omtalte Cloverfield utover de amerikanske kinolerretene allerede 18. januar; diverse (anti-)krigsfilmer får sine wide releases omtrent samtidig – og snart er det tid også for gullkulene No Country For Old Men og The Dark Knight.
Her hjemme ser vi ut til å starte noe roligere, selv om vi i det minste tittel-messig blir beæret med noe som kan minne om litt smell og bang. 11. januar åpner nemlig Rocket Science, og den ser ut til å være en riktig knallperle av en spillefilmdebut.
Filmens premiss (den stammende, klønete gutten joiner skolens debate team for få orden på sitt kaotiske liv – og for kanskje å kunne imponere en dame), kan vanskelig sies å være veldig originalt, men takket være regissørens bakgrunn har jeg tro på at dette kan være noe ekstra likevel.
Jeffrey Blitz var ikke populær på skolen. Han var ikke veldig kjekk, han var ikke veldig sterk – men han var veldig, veldig geeky. Og som vi alle vet betyr det som regel en skjebne verre enn døden på high school.
Heldigvis (både for ham selv og for oss), har han evnet å bruke de leie skoleårene til noe positivt – og i 2002 klinket han til med Spellbound; en dokumentar om noe så über-geeky som The National Spelling Bee. Emnet og formatet til tross er filmen virkelig verdt å se.
Uansett, om vi hopper tilbake (eller blir det frem igjen?), til Rocket Science , ser vi fort at overgangen fra dokumentar- til spillefilmformat har gått utmerket og at hans gode lag med ungdom foran kamera er intakt. Det fortelles nemlig om sterke prestasjoner jevnt over, og både manus, regi og skuespill applauderes på det friskeste. (Spesielt hovedrolleprestasjonen til Reece Thompson.)
Selv om vi ikke nødvendigvis skal ta filmens ankomst som et tegn på at alle hinder kan overkommes, at man aldri må slutte å drømme (eller at kjærlighet kan overvinne alt), kan vi i hvert fall glede oss til et nytt filmår.
Kanskje til og med et virkelig godt, nytt filmår?