Med så høy kvalitet på dagens (krigs)tv-serier, og med så stor kunnskap om hvordan man suger publikum inn i en tilsynelatende og muligens ekte, eller i det minste virkelighetsnær, film- og tv-virkelighet, er det ikke rart man går til jobben med en viss porsjon skepsis når en dokumentar fra dagens militære virkelighet i Afghanistan – danske Armadillo – skal fordøyes og omtales. Det at den vant Kritikerprisen ved årets Cannes-festival trekker naturligvis i positiv retning, men det er på ingen måte en garanti for filmens sannhetsgehalt.
Likevel er det ikke til å komme forbi at selv om Armadillo kanskje inneholder både én og to og tre iscenesatte konversasjoner/replikkvekslinger, selv om mye er gjort, både i planleggingsfasen forut og i redigeringsrommet i bakkant, for å fortelle en historie/få frem et poeng, så er store deler av den innspilt på slagmarken. Hvor mennesker blir skutt, såret, lemlestet, kvestet av miner og henrettett i grøfter. Hvor (altfor?) unge mennesker møter realiteter ingen egentlig skulle behøve å møte. Og hvor altfor mange livsviktige avgjørelser må fattes fort, uten betenkningstid, dér og da – uten nøling. Eller med andre ord: Med stor mulighet for feilvurdering og ugjenkallelige konsekvenser.
Innfallsporten er realitytv-aktig snill; vi blir leiet ved lanken ut i utpostlandets grimme hverdag, vi blir med på innkvartering og orienteringsmøter – og vi får se hvordan de forskjellige nykommerne ter seg i takt med at situasjonens fulle omfang går opp for dem. Fortsatt realitytv-aktig? Ja. Med et klart, dramaturgisk sett, The Pacific-preg? Å, ja. Men skvetter man som aldri før når første skuddløsning inntreffer? Gjett om. Da blir det veldig fort veldig klart at dette ikke er tv. Ikke faen.
Vi blir presentert for så mye dritt, elendighet og usympatisk oppførsel som med mer enn all ønskelig tydelighet ikke er filmtrikset frem, at vi ikke kan annet enn å spørre oss hvor riktig/hvor gal vår militære tilstedeværelser i Afghanistan er. Det er ikke gøy, det er ikke underholdende, det er ikke stilig. Og uansett om det til en viss grad er justert og presentert for maks effekt: Dette er ekte nok til å skape ubehag. Av den viktige sorten.
Armadillo har premiere fredag 28. august og kan sees på Ringen 4+5 og Vika 1.
|