Godt at Magne Furholmen prydet Dagbladet Magasinets forside igjen på lørdag, det må vel være nesten tjuende gangen? Det gir oss i hvert fall litt journalistisk ryggdekning for stadig å oppdatere dere på hva en fyr vi liker driver med til hverdags. Torgny Amdam har på ingen måte tenkt å hvile på laubærene etter at hans siste video «The Only Game» traff bloggosfæren og Cannes filmfestival via Smuglesning.no, og er i samarbeid med Emil Trier (les fett intervju i siste nummer av SMUG) nå i gang med en musikkvideo-triologi. «Big Day» heter låta, du finner link her, videoen får premiere under mannens konsert på Øya (og forhåpentligvis her…) og resten av ukas Torgny-updates finner du under:
ps! Vi har forresten fått en smugkikk på videoen, og gispet etter luft lenge etterpå! Den er ACE!
Gratulerer med ny låt! «Big Day». Kan du fortelle litt om tilblivelsesprossessen?
– Takk! Først kom synthriffet, deretter spilte jeg inn kassegitaren rett i mac’en, via garageband. Min mormor har ikke stemt pianoet sitt siden 40-tallet, men jeg fant noen tangentkombinasjoner som fungerte. Perkusjonen består av vinglass og kniv, en oppmerksom lytter vil høre kniven slå i stykker vinglasset. Etter å ha sunget alt selv, var det som om låta og teksten ba om å få en feminin prescence i seg, og slik kom Maria Due inn i bildet.
Ny video av Emil Trier under oppseiling, den får premiere under Øya-konserten din. Hva får vi servert denne gangen? Lette litt på sløret?
– Vi har fulgt en jentegjeng gjennom russetiden og inn i 17. mai (se bildet over). En venn jeg viste videoen til mente det var «A Clockwork Orange» møter «Vi På Saltkråkan» – på roofies». Man kan se den for første gang på Øya, og da med live synging fra Maria og meg. Altså, på onsdagen 11. august kl 19.30, i det nye innendørsteltet på Øya som heter «Klubben».
Forrige videoen din har jo høstet lovord over alt. Fortell litt hvordan det føles å «redde» den norske musikkvideoen som kunstform…
– Hehe, jeg tror ikke vi har reddet noen ting! Snarere enn å ha en konkret agenda om å oppjsutere musikkvideoen som kunstform, dreier prosjektet seg om en poetisk-dokumetarisk utforskning av fenomener i ungdomsnorge, i møte med min musikk. Man har liksom vært på leting etter en form for skandinavisk habitus, hvis jeg kan si det slik. Hvordan vil for eksempel en japaner oppleve «Big Day»-videoen? «The Only Game»-videoen begynte raskt å leve sitt eget liv på nettet og har nå vært i Cannes og på en del andre festivaler. Etter innspillingen av rånevideoen, bestemte vi oss for å lage en trilogi.
Hva kan vi forvente oss av konserten din på Øya-festivalen?
– Det blir trommer, bass, sequencer og gitar, i krysningspunktet mellom performancekunst, rockekonsert og lys/video.
Når kommer skiva? Hvor langt har du kommet i prosessen?
– Plata kommer i oktober og heter «Chameleon Days».
Noe annet som skjer eller?
– Har en del remixer på vei! Først ut er Terje Bakke og Lars Petter Hagen sine tolkninger av «The Only Game».
|