Der var selvfølgelig et par andre overraskelser i løpet av årets Oscarnatt, men spør du filmfolk vil nok alle svare at da Oscar for beste fremmedspråklige film hverken gikk til Det hvite båndet eller Profeten; da fikk de virkelig hakeslepp. Og for en som ble genuint imponert over de to førstnevnte filmer, og tok det for gitt at én av dem ville vinne, var den skeptiske nysgjerrigheten stor da Hemmeligheten i deres øyne en drøy uke senere ble vist for pressen.
Heldigvis gikk skepsisen fort over i gledelig overraskelse over hvor effektivt og imponerende lett man blir svøpt inn i filmens egne, lille verden. Før man fullstendig glemmer oscarpriser og andre filmer, og lar seg fullstendig absorbere. Hemmeligheten i deres øyne er en film av Juan José Campanella, en argentinsk regissør hittil mest kjent for sitt arbeid på middelmådige amerikanske tv-serier – og for den kritikerroste El hijo de la novia/Son of the Bride, som også var Oscarnominert (og som vant publikumsprisen under Film fra Sør i 2002).
I hovedrollen finner vi Ricardo Darín (El hijo…, El Aura) som den nylig pensjonerte inspektør Esposito – en mann hvis minner om en opprivende voldtektssak for 25 år siden stadig plager ham. Så mye, faktisk, at han forsøker å jobbe seg gjennom traumene ved å skrive en bok om saken. Men han sitter fast i åpningskapitlet og klarer ikke komme ordentlig i gang. Et besøk på gamlejobben og en prat med sin tidligere sjef, dommer Irene (Soledad Villamil), gjør imidlertid at minnene strømmer enda friere, at han får låne sin gamle skrivemaskin og at han begynner å huske hva som egentlig skjedde.
Derfra og ut veksler filmen glidende og uproblematisk mellom flashbacks fra sakens opprulling og ‘konklusjon’ 25 år tidligere, og nåtidens oppgjør med manglende mot, dårlige avgjørelser, menneskelige svakheter og dyp anger. Skuespillet er naturlig og overbevisende; kameraføring, klipp, lyssetting og design er upåklagelig godt og usedvanlig sprekt gjennomført, og historien selv er fascinerende vel uttenkt, utbrodert og utlevert. På direkte imponerende vis smelter den sammen en brutal kriminalsak, Argentinas mørke politiske fortid – og en sjenert kjærlighetshistorie. (Og så er den full av snertne småtterier, humorglimt, overraskelser o.a., som både krydrer og hever filmopplevelsen til noe langt utenom det vanlige.)
Intensitetsmessig glipper dessverre Hemmeligheten i deres øyne litt i tredje akt, men i fjerde og siste nøstes alle filmens tråder nennsomt opp, i en bevegende, stimulerende og tilfredsstillende konklusjon. Veldig bra.
Hemmeligheten i deres øyne har premiere fredag 26. mars og kan sees på Vika 3.
|