I 1997 var Stereo Total og miljøet rundt plateselskapet Bungalow antakelig det hippeste Berlin hadde å tilby. Arty mennesker følte seg dratt til miljøet som arrangerte classy fester der dj’ene holdt seg til vintage 7″ du aldri har hørt, hverken før eller siden. At disse festene ble holdt rundt på eksotiske steder, som ombord i en elvebåt eller i gallerier og stuer gjorde dem ikke mindre attraktive. Du kunne risikere å treffe på japanske dj’er utkledd som Brian Wilson med to ninja-livvakter eller folka fra St. Etienne og Blur. Snart dukket det opp utesteder over hele Tyskland i samme leia. Følelsen av å feste i stua til en kul onkel i DDR var temmelig sensasjonell – gamle designermøbler, tapeter og vinglete beat-musikk presentert i MONO (thi-hi). Retro blandet med en dæsj nytt føltes faktisk friskt i et musikalsk klima der tekniske grener som drum n’ bass, trance og post-grønsj dominerte. Enter Stereo Total.
Mye forurenset vann har rent gjennom Spree på ti år, men Stereo Total forblir uhørt like seg selv. De har hatt med en låt i en gigantisk Sony-reklame og sikkert fått noen flere fans, men i bunn og grunn har Francoise Cactus og Brezel Göring laget den samme plata om og om igjen. Francoise spiller skjødesløst på trommene og synger i vei på fransk/tysk, mens Brezel er hjernen på gitar i bakgrunnen. Selv har de beskrevet musikken sin som 40% chanson, 20% R’n’R, 10% punkrock, 3% DAF-sequencer, 4% Jaques Dutronc-rhytmique, 7% Brigitte Bardot and Serge Gainsbourg, 1,5% cosmonaute, 10% really old synthesizers, 10% 8-bit Amiga-sampling, 10% transistor amplifier, 1% really expensive and advanced instruments.
Og det summerer vel opp det hele. Ny plate, «Paris-Berlin», er ute i høst og i kveld spiller de på John Dee.
STEREO TOTAL – Holiday Innn