Volla, min fædder! Den New York-baserte produsenten og DJen Cousin Cole var innom byen i helgen for å spille på Juicy. Kjent for uoffisielle, men uvanlig smakfulle remikser og edits av et uvanlig bredt spekter artister, fra Kanye West til Garth Brooks. Aller finest, selve juvelen i en katalog som spenner fra bredbent club til lavmælt psych-disco, er kanskje (den Todd Terje–playlistede) remiksen av Bruce Springsteens «I´m On Fire», klikk innom så skjønner du hvorfor vi måtte slå av en prat.
Vi fikk dessuten for oss at vi skulle være litt KONSEPTUELLE. Så når vi plukket ut fem låter vi skulle Smugspille for vår fetter fra Amerika, tok vi strengt utgangspunkt i et teit ordspill, og plukket kun artister med en kjent fetter. Litt mer quizaktig Blindebukk enn vanlig altså. Kanskje litt mer platenerdete også? Muligens preget av at vi gjorde selve intervjuet på den improviserte platemessa til Dortmund Bodega i går. Cole plukket forøvrig med seg den der gamle Ost & Kjex-tolveren med Maurice Fulton-remix. God smak!
OK, før vi starter: det er en rød tråd på de låtene her. Alle artistene har en berømt fetter. Eller kusine.
– Dette er veldig pent! Men jeg aner virkelig ikke hva det er for noe?
Jeg kan si så mye som at det er kusina til Whitney Houston.
– Donna Houston? He he. Nei, jeg aner ikke. Men det er veldig fint. Tommelen opp.
Det er Dionne Warwick.
– Aha! Da er det vel en gammel låt, da? Jeg syntes faktisk det låt så bra lydmessig at jeg ikke trodde det var en sekstitallslåt. Jeg trodde det var en sånn throwbacklåt. Det er jo så mye sånt nå. Masse unge britiske jenter som prøver å låte eksakt som svart sekstitallssoul. Det er litt …rart. Men jeg hater ikke på det, noen av låtene er jo fine. Men hvis dette er Dionne Warwick, fra sekstitallet, er det vel en Burt Bacharach-sang, da?
Jepp.
– Oi, nå begynte neste låt i hodetelefonene. Hmmm. Dette er noe jeg absolutt burde vite hva er for noe. Dette låter kjent.
– (etter ca tjue sekunders intens lytting) Det er Del Tha Funkee Homosapien. Fetteren til Ice Cube!
Korrekt! Den fiksa du ganske kontant!
– Jo, stemmen hans er jo lett å kjenne igjen. Men jeg kjente ikke låta. Jeg har ikke fulgt så nøye med på karrieren hans i de senere årene. Selv om han er en veldig dyktig rapper.
Det er faktisk IKKE en låt fra den seinere karrieren hans. Det er fra «Future Development», det som skulle være den tredje skiva hans på Elektra, før han ble droppa. Så det er fra midten av nittitallet en gang, men det ble ikke sluppet offisielt før utpå totusentallet.
– Typisk! Det var mange rappere som brant seg på Elektra på den tiden der. They were fucking it up for everyone! KMD, Juggaknots ….
Jøss, var Juggaknots på Elektra? Det ante jeg ikke. Rakk de i det hele tatt å gi ut noe der før de ble droppa?
– De har èn låt på en ganske rar promosamler på Elektra. Greia med den skiva er at det liksom skal være en liveskive, men det er bare faka. Det er tre livelåter med Ol Dirty Bastard der, resten er studiolåter med fake applaus mellom. Men det liveopptaket med Ol Dirty er hysterisk! Han snakker masse usammenhengende piss, sånn som han pleide å gjøre. Til det punktet hvor det ikke er morsomt lenger, mer trist. I begynnelsen av opptaket slenger han masse drit til DJen, men så virker det som om han plutselig skjønner at DJen faktisk er Pete Rock! Så han prøver å hente seg inn igjen. Jeg så ODB live selv en gang. Det var bare kaos. Masse knoting og usammenhengende taler, og veldig kort show. På slutten unnskyldte han seg til publikum, «Next time I´ll do a full show.» Men så døde han jo, rett etterpå.
Dårlig gjort! Men hva synes du om denne låta da?
– Eh. Det er helt OK. Minner meg litt om Edo G., «Love Comes And Goes».
– Dette må være DJ Magic Mike!! Men jeg veit ikke hvem fetteren hans er.
Vi kan vel si at det i dette tilfellet er litt mer usikkert hvem som egentlig er den mest berømte fetteren. Eller tja. Fetteren hans er vel mer kjent i New York enn Magic Mike. Han er også DJ.
– Aner ikke, skal jeg liksom gjette?
Nei, det behøver du ikke. Dette er jo ikke noen quiz, Gud forby. Men om det hadde vært en quiz, hadde du gjort det ganske bra frem til nå altså! Uansett, fetteren hans er DJ Scratch, fra EPMD.
– Åja. Patrick fortalte meg at de har hentet over DJ Scratch til Oslo et par ganger i det siste? Jeg har aldri sett han live selv, men hører at han er en bra klubb-DJ.
Hva synes du om Magic Mike, da?
– He´s a fucking amazing DJ! Jeg vet ikke helt hva det er som gjør skivene hans så fantastiske, om det er det at han la så mye effort inn i scratchingen, og at låtene er så fulle av scratching, hele veien. Eller om det er det at han scratcher over mer uptempo musikk enn folk var vant til på den tiden. Men skivene er utrolige. Er dette fra slutten av åttitallet?
Hmm, jeg tror det. Det er med «Magic Mike And His Royal Posse», som vel var før han gjorde de skivene med MC Madness. Og det var jo tidlig nittitall. Så sånn logisk sett burde dette være seint åttitall, ja. Kjøper du mye bass?
– Jeg kjøper mye skiver generelt. Samler ikke på sjangre. Men jeg har en Magic Mike-favoritt, fra «It´s Automatic»-tolveren, den ene låta på bsiden der. Som jeg ikke husker hva heter. (red.anm. for de VELDIG spesielt interesserte, diskuteres denne tolvtommeren i pinlig detalj på dette YouTube-klippet. Kan se ut som om låta Cole refererer til er «Magic Mike Will Load The 12 And Hit You», lydklipp på slutten hvis du spoler forbi alt nerdepratet.)
Men du har fortsatt å kjøpe vinyl altså, inn i Serato-alderen? For jeg antar at du DJer med Serato?
– Ja. Men jeg har én klubbkveld i New York, som jeg har sammen med en kompis, som fokuserer mer på klassisk disco og house. Og jeg liker å shoppe vinyl til den kvelden der, finne glemte disco- og housetolvere og gjøre egne edits av dem. Den festen der er liksom sånn at vi må ta med utstyret selv, og da føler jeg at når vi først må styre så mye med det, vil jeg gjerne gjøre noe ekstra for den kvelden. Men jeg er ikke en sånn fyr som bruker 300 dollar på obskure tolvere og sånt altså. Men heldigvis har jeg venner som gjør det, og deler musikken med meg, ha ha. Jeg savner i grunnen mange ting med DJing sånn pre-Serato, jeg synes det var mer spennende da. Det var ikke sånn at du kunne gå inn på en hvilken som helst klubb i New York og høre de eksakt samme låtene, sånn som det er i dag. «Poison» med Bel Biv Devoe for eksempel. Som er en kul låt for all del, men før Serato tok over, var det ikke en låt som ALLE spilte. Jeg tror Serato høynet publikums forventning til å høre hits hele kvelden. Og selvsagt gjorde det enkelte låter mye mer tilgjengelige. Jeg husker hvor glad jeg var når jeg fant Sir Mix-A-Lot «Baby Got Back»! På vinyl er jo den faktisk ganske vanskelig å finne. Men nå er den jo i Seratobaggen til absolutt alle, og du hører den HELE TIDEN, overalt.
– Dette vet jeg faktisk hva er, selv om jeg aldri har hørt det. K-9 Posse! Jeg har sett plata så mange ganger, i sjapper og i platesamlingen til venner, og vet at det er en låt på skiva som heter «This Beat Is Military». Selv om jeg aldri har hørt den.
Ha ha, profft! Har du noe idé om hvem fetteren er, da?
– Ingen aning.
Det er egentlig det de er mest kjent for faktisk, i den grad noen husker dem for noe i dag, er det som «rapgruppa til fetteren til Eddie Murphy». Kanskje det var derfor de fikk platekontrakt også, de var vel ikke så gode rappere. Rappinga her høres jo temmelig datert ut, selv for å være en låt fra slutten av åttitallet.
– Hvor var de fra?
Jeg tror de var fra New York? Eddie Murphy var jo fra New York. Eller faen, det behøver jo ikke å bety at fetteren hans var fra New York. Men jeg har alltid antatt at de var fra New York. Men det behøver de jo ikke være. Hmm.
– Jeg synes egentlig ikke det høres ut som en New York-skive. Eller, produksjonene kan kanskje minne litt om de tingene på det labelet BDP først var på. B-Boy Records. Jeg er egentlig ikke så fan av den type produksjon. Av New York-åttitallsrap er det mer Cold Chillin og Marley Marl-produksjonene som er «min greie».
Er du fra New York, forresten?
– Nei, jeg er fra Missouri. Det var liksom litt tilfeldig hvilke rapskiver som kom fram dit, kan du si. Når jeg var kid og begynte å høre på rap, hadde jeg to kassetter som jeg spilte i hjæl i løpet av et år. Ice Cubes «Predator»-album og «The Chronic». Jeg sleit ut de kassettene. Og var så stoka på at Snoop Dogg-soloskiva skulle komme, men etterhvert som noen låter ble sluppet, ble jeg så furten fordi jeg syntes han bare resirkulerte linjer fra «Chronic»-skiva. Jeg syntes det var wack. Så jeg kjøpte aldri skiva. Og selv om det er irrasjonelt, har det ført til at jeg den dag i dag ikke er spesielt stor fan av «Doggystyle». He he. En annen sånn merkelig greie, er at av en eller annen grunn var Dre Dog veldig stor i vennekretsen min.
Dre Dog, det er han der Andre Nickatina? Han kultrapperen fra Bay Area?
– Ja. Jeg aner ikke om det er en regional greie eller bare en greie i vennekretsen min. Eller, det er jo en eller annen rar sammenheng mellom Bay Area-rapperne fra den tiden og Kansas City. Mac Dre ble jo drept i Kansas City. Men jeg aner ikke hva som er forbindelsen. Uansett, jeg hata Biggies «Ready To Die» når den kom ut, fordi jeg syntes han hadde bøffa låtene til Dre Dog, ha ha. Fordi han bruker to av de samme samplesene som var på Dre Dog-albumet. Ha ha ha! Det er jo to superobvious samples, det er den «Juicy»-beaten og en til. Men jeg må innrømme at det farget forholdet mitt til Biggie lenge.
– Det er jo i hvert fall ikke tvil om at dette er noe Wu-Tang Clan-greier.
Om jeg sier at det er et soundtrack?
– Ja, selvfølgelig. Det er fra filmmusikken til «Ghost Dog». Og RZA er fetteren til GZA -og fetteren til Ol´ Dirty Bastard også, vel?
Jepp! Som sagt, dette er ikke en quiz, men om det hadde vært det hadde du gjort det ganske skarpt altså. Jeg er imponert!
– Jeg satt og lurte på hvorfor ikke noe skjedde med låta, hvorfor det bare var en loop, når de skulle begynne å rappe. Den musikken der funker veldig fint i filmen, men på egenhånd blir den kanskje litt monoton. Det er så lite som skjer. Altså, det er en bra beat. Men allikevel, RZA har laget bra ting etter de første Wu-skivene også, men det virker bare som om han brukte mye mer tid på produksjonen på de første skivene.
Hva synes du om filmen da?
– Det er en bra film! Lenge siden jeg har sett den riktignok, men jeg likte den veldig godt. Jeg må vel allikevel si at jeg ikke har brukt kjempemye energi på å følge karrieren til Wu-Tang etter de flrste skivene. Det vil si, den første runden med soloalbum var kjempebra, men etter det har det vært mye nedoverbakke. Selv om Ghostface fortsatt lager kule skiver. FAEN, jeg må jo høres ut som verdens største hater nå. «Biggie er wack, Wu-Tang er wack»! Få med at jeg digger både Biggie og Wu-Tang, seriøst!
Skal bli.
– Er det ikke flere låter nå? Vet du hvilken artist jeg satt og ventet på når du sa det med fettere? The Grand Imperial Diamond Shell, fetteren til Biz Markie.
Ha ha ha! Det er ganske smalt. Men det var vel et par veldig kule låter på den skiva hans, selv om det ikke var noe stort album?
– Ja absolutt. Jeg er ekstremt stor fan av Biz Markie. Han var jo sentral i Juice Crew, folk skal ha det til at det var han som fant veldig mange av skivene som Marley Marl samplet på de klassiske låtene. Men det er også en greie fra når jeg var kid, når han hadde en hit med «Just A Friend». Jeg var jo på barneskolen da, vi pleide å synge den med vår egen tekst: «Yoooouuu -got a disease. But you say it´s just a rash, but you say it´s just a rash». Det er som er veldig funny, er at jeg gikk for å se Biz live mange år seinere. Og da sang han den låta -med «vår» tekst, ha ha. Det er jo sånn kids gjør, de lager «skitne» versjoner av hits og sånt. Men bare veldig rart, at han synger sin egen låt med tøyseteksten!!
Jeg må innrømme at jeg FORTSATT lurer veldig på om Biz er mildt hjerneskada, eller bare veldig rar.
– Ha ha. Altså, han har jo gjort så mange sinnsykt bra ting at jeg nekter å tro han kunne fått det til om han var hjerneskada. Men ja, han oppfører seg definitivt som om han var det. En funny ting med Diamond Shell forresten: jeg bruker det navnet som eBayselger, eBaynavnet mitt er liksom Diamond Shell. Og jeg har fått masse mailer fra folk som lurer på om jeg er fetteren til Biz. Dessverre ikke.
|