Det er rart med det. I dag snør det, i går var det sol og i morgen er det sikkert dommedag. Frykt ikke, frender. Du kan jaffal ha det morsomt i nesten et døgn til. Vi tok en closetalk med en frøken som har vært lenge i gamet.
Etter at albumet
Champagne, Caviar and Me! ble sluppet på mandag bestemte vi oss for å ta ei litta prat med
Miss Harmonica om fortid, framtid og nåtid. Past, Future & Present (eller noe sånt) het det på MTV i glansdagene.
Hvor lenge har arbeidet med skiva pågått? Det har vel vært en lang prosess?
-Jeg begynte innspillingen i august ifjor og ble ferdig rundt nyttår. Det har vært en lang prosess fordi jeg tok mange av låtene helt fra hverandre og begynte å arrangere dem helt på nytt, med et annet lydbilde enn de opprinnelig hadde.Vanligvis når et band går i studio, går alle inn og gjør sin del – ofte med utgangspunkt i et livesett som er øvd inn sammen, men siden jeg har gjort alt selv, så sier det seg selv at det har tatt litt tid. Jeg har bygd opp alle låtene fra bunnen av i selve innspillingsprosessen, og arrangert og spilt alle instrumenter selv.
Hva er den største forskjellen på Miss Harmonica og bandet Harmonica?
-Miss Harmonica er jo nå et soloprosjekt. Det var i og for seg en naturlig overgang med tanke på at jeg jo skrev alle låtene og var primus motor i bandet Harmonica. Mange av låtene er også de samme, men musikalsk har det forandret seg en del. Jeg har gått mer og mer over i eleketronikaens rekker, samtidig som jeg fortsatt har beholdt popmelodiene. Jeg har jo lekt meg med 8bit og dataspilllyder på denne plata; så det er mer lekent enn før. Der Harmonica var gitarbasert med livetrommer i bunnen, er Miss Harmonica sentrert rundt trommemaskiner og synther.
Tror du DJs er den nye rockestjernen? Det trodde alle på nittitallet og mange tror det vel fortsatt.
-Jeg tror vel fortsatt at liveartister har en større evne til å nå ut til folk, men det er jo tydelig at det er mer interesse rundt artister som lager musikk som kan funke på dansegulvene enn tidligere, så grensene viskes kanskje ut? Og er ikke nittitallet inn igjen? Det har jeg hørt.
Hva inspireres du av, frøken? Tyggis og Sørens Skoledagbok?
-Ai, så mangt! Jeg hører på veldig mye forskjellig musikk, forskjellige sjangre – noe jeg tror speiler seg i plata mi. Men det er klart at jeg finner mye inspirasjon i sterke kvinnelige artister som M.I.A og Peaches. Damer som kjører sitt eget løp og gjør som de vil! I tillegg blir jeg inspirert av fargerike personer, leker, barnslig nostalgi, design, clubbing, ting som blinker og lyser i mørket og positive folk som ikke tar seg selv så høytidelig. Som artist er jeg jo også veldig opptatt av å ha et visuelt livesett, og at alt av trykksaker (plakater, flyers, cdcover osv) skal se bra ut. Design og stil er viktig for meg og noe jeg synes er inspirerende i seg selv.
Leker du noen gang med det du har hengende rundt halsen? Som for eksempel kassetten eller den kua?
-Jada! Jeg har jo en side som elsker det nostalgiske og barnslige. Den fantastiske følelsen av å se igjen en leke du digget fra barndommen er uslåelig. Den følelsen har jeg med meg ofte ved å bruke leker som smykker. Spesielt litt utpå kvelden får kua seg noen gåturer på diverse bardisker. Den er forøvring designet av min gode venn Fam Irvoll. I tillegg bruker jeg ofte et trappetroll som armbånd som jeg ofte tar av og leker litt med. Men det er som oftest andre folk (gjerne fremmede) som får en trang til å leke med alt stæsjet mitt når jeg er ute.
Har du noen anelse om hvor mange konserter du har gjort?
-Holder ikke tellinga akkurat, men siden jeg begynte å spille live som 15 åring har det blitt maaaange. Med Harmonica og soloprosjektet til nå – iallefall godt over 100.
Er det sant at du har vært i Dagbladet Fredag fire ganger? Et spørsmål som nesten flere smugintervjuobjekter har blitt stilt den siste tida.
-Mulig, mulig. Jeg er der denne fredagen også, ha ha! Blir en del presse i forbindelse med skiva – det er fint! Følg med i sånne dameblader framover, så skal du ikke se bort ifra at det dukker opp noe om meg både her og der. I tillegg har jeg blitt fulgt av en VG journalist siden november, så det kommer en sak på det neste helg. Håper ikke Dagbladet blir sure og aldri vil skrive om meg igjen da..
Dagbladet er alltid sinna. Så deg på ’Norges Styggeste Rom’ forleden. Hvordan skjedde det? Er du close friend med Katrine Sørland? Det showet har til og med en annen vi kjenner vært med på også.
-Jaså, så du fikk med deg det ja. Ja det var jo driv over den trommespillinga hennes. Men nei, det var de tøffe damene på AKKS som spurte om jeg ville være med. Artig opplevelse det.
Hvilke norske band/artister følger du med på / liker godt om dagen?
-Jeg liker veldig godt Cuckoo! Han har gjort en remiks av en av låtene mine som snart kommer på den nye Blårollingerplata. Fantastisk flink fyr som flere bør sjekke ut!
Og i utlandet?
-Av undergrunnsartister har jeg bitt meg merke i to fenomenale unggutter i henholdsvis Unicorn Kid fra Skottland og Kiiboard Kid fra Tyskland. Kidsa ruler med andre ord. Hva drev jeg med når jeg var 17 liksom? Iallefall ikke dette.
Er Champagne, Caviar and Me! første del av en triologi? Det er jo så trendy om dagen.
-Nei, hadde ikke tenkt det. Jeg pleier å ta ting litt som de kommer, men at det kommer mer – det er klart!
Hva er den beste plassen du har spilt?
-Å, det må stå mellom en tettpakka, dansende og syngende klubb i Toronto og Norwegian Underwood. Men i mai skal jeg spille på en elektroklubb i Berlin, så du skal ikke se bort fra at det blir en vinner også!
Og den verste? Danebo Kro?
-Ingen spesielle steder egentlig. Men det kan være litt slitsomt å spille for et forutintatt og negativt publikum uavhengig av sted. Det har jo skjedd et par ganger. Ikke dra på konsert for å være sur liksom, da er det jo ikke noen vits i å være der. Heldigvis hører dette med til sjeldenhetene; som oftest er publikummet mitt smilende, dansende og sjarmerende! Men det var en artig opplevelse da jeg spilte en konsert for noen år tilbake, der arrangementet var litt så som så, og lydmannen var en gammel gubbe som ikke visste så mye om lyd og heller stod i baren og drakk rødvin under hele lydprøven og konserten.Så jeg fungerte både som artist og lydmann. Interessant. Han trodde han hadde full kontroll. Ganske festlig egentlig.
Er DIY den nye 360-kontrakten?
-Jepp! Gjør´e sjæl!
Debutskiva Champagne, Caviar and Me! er ute nuh. Releasefest på Revolver i kveld med gjesteartister og Get Dancy! før og etter konserten. Revolver, 21.30, CC: 50,-