At denne filmen var 5xOscarnominert er skremmende – og at Kate Winslet vant for sin innsats her, er en skam. (Hun var fantastisk mye bedre i Revolutionary Road, i tillegg til at de fire andre nominerte leverte solide og troverdige hovedrolleprestasjoner. Her er Winslets rollefigur (Hanna) og hennes handlinger virkelig ikke troverdige, og Winslet leverer varene i form av et stivt blikk, en idiotisk aksent (nesten alle har hver sin, mens den voksne versjonen av hennes motspiller har ingen) og ufikse klær. Wow.)
Dessuten er manus fullt av provoserende dårlig dialog (spesielt i det vi nærmer oss et av de essensielle punkt; jusstudentenes diskusjon rundt moral, etikk og lovverk) og Hannas horrible ugjerninger under 2. verdenskrig virker nærmest å skulle utlignes av at hun liker god litteratur. (Og ulovlig unge gutter.) På toppen av det hele ligger en urimelig insisterende filmmusikk (verre enn John Williams!) som til stadighet forklarer oss i detalj hvordan vi skal reagere.
Bluuææærgh!
Det eneste denne filmen er god for, er som en set-up for å fortelle «Kate Winslet on Extras«-gag’en (og evt. som et fascinerende studium av hvor forstyrrende mye David Kross ser ut som en hvit Kal Penn).
The Reader har premiere fredag 6. mars.
|