Maria Larssons evige øyeblikk (Vika3) er riktignok ikke så
gyselig, bare veldig, veldig tradisjonell og uspennende. Dessuten blir vi helt
fra første bilde fortalt at dette er en dypt menneskelig og kunstnerisk anlagt
film som vil bevege deg langt inne i sjelen. Hvilket er jævlig irriterende. (Omtrent
som når grandtanten du ikke liker innstendig oppfordrer deg til å gi henne et
kyss, for å vise hele verden hvor glad du er i henne. Det funker bare ikke.)
Ellers kan det nevnes at Mikael Persbrandt spiller akkurat den samme kødden han
alltid spiller, at historien om den hundsede familiemoren som ad
omveier finner en lidenskap som kan gi henne trøst i den mørke hverdag har
vi sett femten ganger før. Og så videre. Fint fotografert, riktignok.
Max Payne (Colo1, Eldo3, Vika1) er strengt talt ikke så
gyselig den heller, bare ganske ræva. Basert på spillene ved samme navn gir
filmen oss historien om politimannen Max Payne (Marky Mark) som kommer hjem til
død kone og dødt barn – for så å bli besatt av jakten på morderen som akkurat
slapp unna. Når filmen starter jobber han i politiets cold case-avdeling,
er
uvenner med alle, konstant gretten og svært sjelelig arret. Plutselig
finner
hans eks-kollega et nytt spor i saken, Max forfølger sporet, helvete
bryter løs
og bla, bla, bla. Alt går som det må gå, ingen overraskelser lurer oss
og det
mest interessante er i grunnen å se for seg filmens lekreste sklieskinn
(Olga
Kurylenko) i neste måneds Bond-film, samt å la seg fascinere av hvor
lik hun fra
enkelte vinkler er Sophie Marceau (en annen Bond-pike, og nei; du får
ingen link til bilder av henne, for jeg er egentlig ikke helt sikker på
likheten, så den bare i et glimt). På toppen av
det hele tar Mila Kunis et stort kredibilitetssteg ned fra Forgetting Sarah Marshall-høyden – selv om hun omsider får flashet russisken sin. Ludacris er
høyst forglemmelig som internal affairs-offiser; akkurat som Nelly Furtado, som
spiller en jeghuskerikkehvafforno.
I et speil, i en gåte
(Colo3, Gimle, Saga2) derimot, er
virkelig gyselig. Tvers gjennom. Marie Haagenrud (og de andre kidsa) er
riktignok ganske gode i ’før sykdommen’-flashbackene, men hårløse Marie
er direkte krampeaktig som drittunge-tverr tenåring. (Med kreft,
riktignok.)
Liv Ullman skroter sin egen kvalitetskuespillerinnestatus med sin
genuint
guffent forståelsesfulle og overvennlige bestemor – og resten av de
voksne er
ikke spesielt mye bedre. (Med et mulig unntak for Mads Ousdal.) Men den
råtneste rosinen i drittpølsa, det er engelen Ariel, i Aksel Hennies
skikkelse.
Opptil flere ganger føler man trang til å spytte ut den vonde smaken man
får i
munnen, eller aller helst gi ham et realt kne i balla. Makan til klyse.
Selvfølgelig
burde også Jostein Gaarder henges fra nærmeste lyktestolpe, for å ha
skrevet
boken som filmen baserer seg på. (Det burde forresten også alle som var
over 20
da de leste Sofies Verden, og skrøt av at de synes det var ”så spennende å lese
filosofi, altså”.) Uansett: Verre
kvasi-religiøst søl har jeg ikke sett på lenge. Styr unna!