Med No Country for
Old Men stadig friskt i minne, har nok de fleste med sans for Coen-brødrenes
cinematiske krumspring ganske så store forhåpninger til deres nyeste nye; Burn After Reading (Kling1, Eldo1). Men, som de litt mer observante vil ha, eh, observert, er det
nettopp Coen-filmene som umiddelbart følger en Coen-suksess, man skal passe seg
litt for.
Men ta det med ro;
Burn har likevel sitt å by på: Intrigen er snedig, de ’hemmelige’ tjenester får sine
velfortjente ballespark, cinematografien er punchy og filmen skipper ubesværet og
stjernespekket av gårde. Imidlertid er den største av dem alle, George Clooney,
den som skinner med lavest lysstyrke. Han oppfører seg nesten nøyaktig som han gjorde i O
Brother Where Art Thou?, Intolerable Cruelty
og alle andre komedier han har
spilt i. Hvilket vil si at når noe overraskende (som kunne vært veldig
gøy), skjer eller blir sagt, så sperrer han opp øynene. ‘To the max’. Og
det er stort
sett det han har å by på. At karakteren hans er en sleazy slask som
jevnlig cruiser
nettet for fersk fitte, er selvfølgelig artig, i og med at han har
gjort
karriere på å være the good guy – men å satse på at et ’Fy, faen så kald
butt-plug!’-ansikt og slapp moral skal
overvinne oss, blir for lettvint. Og det samme kan i grunnen sies om
filmen som
helhet: Konseptet og plotet er supert, utførelsen for slapp. (Og så er
musikken, bortsett fra på intro og outro, irriterende.)
Men; ta det med ro
en gang til: Tilda Swinton og John Malkovich utgjør et helvetes ektepar, Frances
McDormand er i form, J.K. Simmons er fantastisk som CIA-sjef – og selv om Pitts halvtomsing er en litt
billig lattervekker, fungerer den ganske så fint. I hvert fall for de mer
folkelig anlagte. – Ja, faen; der kom jeg på det: Dette er Coen-brødrenes
Olsenbanden-hyllest! Med inkompetente skrotinger som skal gjennomføre dustete
planer – og som roter det til på de mest ubehjelpelige vis, mens ineffektive håndhevere av loven veiver rundt omkring. Helmaks, liksom.