Ukompliserte komedier har så avgjort sin funksjon; hva enten man trenger en mental pustepause i en stressende hverdag, eller en lett oppkvikker i en trist hverdag. Eller intellektuell stimulans når den ekstra tunge økten på treningsstudioet er overstått.
Uansett kan man si at dagens ubestridte dronning av sjangeren heter Anna Faris. Ikke bare økte hennes roller i både status og størrelse gjennom hele Scary Movie-franchisen (i hvert fall 1-4); hun var med i Rob Schneider-filmen The Hot Chick , og spilte sågar rollen som den blonde og barmfagre filmstjernen (‘seg selv’), i Lost in Translation.
Et lite øyeblikk forsøkte hun seg riktignok på mer (halv)seriøse roller, i filmer som Just Friends og My Super Ex-Girlfriend, men nå er hun definitivt tilbake i fluff-land: Som hovedrolleinnehaver i ‘allejenterkanværefineomdebareblirvisthvordanmendetsom virkeligtellererdetindre’ -komedien The House Bunny er hun enda blondere, brystfagrere og dummingmuntrere enn før – og denne gang i regi av en ekte Saturday Night Live-veteran.
Filmen (som forteller historien om Playboy-bunnyen som blir utvist av the mansion, for så å ende opp som reddende engel i et super-loser sorority house), er neppe en fremtidig klassiker (selv om lille Anna mer enn gjerne vil bli assosiert med klassikere), og Faris har fortsatt et par hakk igjen før de tyngre rollene kommer hennes vei.
Men å vite at pene pupper på dumme jenter (som ikke er så dumme likevel), fortsatt kan utgjøre basis for en helaftens spillefilm, det er tross alt betryggende.
The House Bunny har ennå ingen norsk premieredato, men åpner i hvert fall i USA 22. august.
|