INTERVJU | Sverre Malling
av Maria Horvei onsdag 11. nov / 09:37 | 25 kommentarer
Dersom du var innom Høstutstillingen i år, er sjansen stor for at du
ble stående litt ekstra lenge ved et av Sverre Mallings bidrag. Hans detaljrike og herlig dekadente tegninger drar deg inn i en
deilig kunstnerisk rus, fylt av psykedeliske hallusinasjoner, okkulte
undertoner og popkulturelle referanser. Mannen vant da også
Høstutstillingsprisen for verket «Spirit Caravan». I kveld åpner han sin andre separetutstilling på Galleri Haaken, og den bør du faktisk stikke innom. Vi tok like gjerne en prat med kunstneren selv.
Du opererer med med et veldig referansemettet billedspråk. Kan du si
noen ord om hvor du har hentet inspirasjon fra til denne utstillingen?
– Denne utstillingen beskjeftiger seg løselig over flere temaer. I
likhet med tidligere finner vi fortellende tegninger som forholder seg
til forgjengelighet og forfall, gjerne under dunkle, psykedeliske
omstendigheter. Utstillingen «The Pied Piper» spenner seg fra gotisk
dødsromantikk til botaniske samfunn med demoniske alveunger. Jeg
tilstreber en vital lekenhet i min omgang med motivene, med
forhåpentligvis et latent alvor i tilstede.
Mine tegninger
befinner seg gjerne i grenseoppgangen mellom det burleske, groteske, og
det infantile og uskyldige. Jeg mener tvetydigheten er viktige, at det
finnes et spenn mellom lek og alvor. Tittelen «The Pied Piper» henspiller seg på
Rottefangeren fra Hameln, som en tvetydig skikkelse som pendler mellom
gode og onde krefter. Fortellingen blir som et bilde på innebygget
ondskap i kulturen, men også barnas skjebne som en konsekvens av
fedrenes synder.
Hvor kom egentlig ideen om rottefangeren fra?
– Jeg fikk ideen om rottefangeren en dag på atelieret da jeg hørte på
Led Zeppelins velkjente «Stairway To Heaven». Det er en strofe der hvor
Robert Plant synger «The Piper is calling you to join him..»
Det
fikk meg til å huske da jeg var liten og leste om «The Pied Piper» i
Grimms eventyr – jeg finner mye inspirajon i gamle eventyr, sagn og
legender. I det opprinnelig sagnet ledet rottefangeren barna ut av
Hameln etter å ikke å ha fått sin utlovende betaling. I mange versjoner
av sagnet havner barna i en mystisk hule – men det er usikkert hva som
skjedde dem. Det spekuleres om barna døde, eller om faktisk
rottefangeren berget dem ut av en pestherjet landsby. Fløytespilleren
er gåtefull fordi man ikke fastslå om han har gode eller onde
hensikter. Han var utvilsomt en karismatisk forfører, og det er
muligens han bebuder en bedre verden gjennom sin avsondrede
outsidertilværelse. En fri utgang av denne verden full av illeluktende
rotter..
Interessant. Forutsetter du at publikum tar alle disse referansene?
– Nei, det er til tider sammensatt og internt, men samtidig er tegningene
ganske åpne og utadvendte. Nok til at publikum skal kunne danne sitt
eget forhold til bildene. Tegningene danner forhåpentligvis en
uavsluttet kjede av antydninger og allusjoner. Jeg ønsker egentlig ikke
å diktere publikum på noen måte.
Spiller humor noen rolle oppi alt dette?
– Jeg tenker at det er ålreit å ikke bli for prektig og svulstig i min
omgang med kunsthistoriske og kulturelle sitater. Det gjør det nok
langt mer troverdig for min del. Og som sagt er balansen mellom lek og alvor viktig.
«Spirit Caravan»var din første fargetegning flere år. Hvordan er det ulikt å jobbe med farger i forhold til svart/hvitt?
– Det er jo noen forskjeller der, ikke minst i arbeidsmetoden på
atelieret. I svart-hvitt tegningene forholder jeg meg strengt til
valør-skalaene. Utfordingen er jo å skulle også håndtere kulørene i
fargetegningene. Det er en øvelse som tar tid, spesielt for meg som
kun har konsentrert meg rundt svart-hvitt de seneste årene. Men
utfordringer er gøy og farger gjør meg glad!
Det er blitt sagt at den figurative tegningen har fått et gjennomslag i Norge i det siste, har du noen tanker om det?
– Det er mulig at tegning har fått sterkere gjennomslag de senere årene,
men denslags kommer og går. Det betyr lite for meg personlig. Jeg har
alltid tegnet og vil alltid fortsette med det.
Du har tidligere nevnt Kittelsen og Werenskiold som inspirasjonskilder – er du del av en særnorsk tegnetradisjon?
– Det stemmer at jeg orienterer meg mot eldre norske kunstnere fra
forrige århundret, blant annet Werenskiold, Munthe og Egedius. Størst
av dem alle er nok Theodor Kittelsen. Hans atmosfæriske og evetyrlige
tegninger fortryller meg. Jeg blar i bøkene hans stadig vekk på
atelieret. Da jeg gikk på SHKS for ti år siden gav jeg faen i
skoleprogrammet og gikk heller ned på Nasjolgalleriet og kopierte
Kittelsen & co. Det var nok en riktig avgjørelse – jeg lærte enormt og
ble flinkere i formen. Jeg håper selvsagt at det finnes en
viss affinitet til disse kunstnerne, men jeg kan ikke selv vurdere
hvorvidt jeg står i noen tradisjon. Det må andre bedømme.
Utstillingen «The Pipers Call» åpner i kveld klokken 19.00, og står frem til 13. desember.