Intervju | Nicola Formichetti

av Gaute Drevdal torsdag 28. nov / 10:21 | 0 kommentarer

Tanken om det opprørske har siden starten vært en sentral ingrediens i estetikken til Diesel. Så når det italienske merket feirer 35-årsjubileum, føles det naturlig at det gjøres med en kolleksjon som ikke bare henter inspirasjon og materialer fra arkivet, men som også ser ut som den er snytt ut av nesa på en bad boy i Mad Max eller en annen dystopisk fremtidsfilm.

DieselTribute er den første kolleksjonen fra den nylig ansatte kunsteriske lederen for Diesel, italiensk-japanske Nicola Formichetti, som tidligere har jobbet for MUGLER, og som har vært Gagas faste stylist og laget alle de ikoniske kostymene hun er kjent for. Kampanjen som følger kolleksjonen (se bildene under) markerer også et slags nytt startpunkt for merket. Ikke bare er den skutt på iPhone(!) av Nick Knight, den tar også i bruk diverse virkemidler man vanligvis må til de laveste alderssegmentene av Instagram for å finne.

Kolleksjonen og kampanjen prepresenterer i det hele tatt en ganske offensiv holdning, og det ryktes at nøkkelplaggene var såpass kompliserte å lage at fabrikken bare klarte å produsere tre om dagen.





Første gang vi får se DieselTribute er den stilt ut på et lukket arrangement på Diesel-butikken i Covent Garden. Anledningen er at et lite knippe utvalgte europeiske bloggere skal få tatt en prat med den nye kunstneriske lederen. Mens vi venter på audiens er det bare å notere seg de tilløpene til galskap som råder rundt oss. En stor kø av skuelystne har samlet seg i regnværet på utsiden, mens de roper «Give us Nicola! Give us Nicola!». Samtidig tuner vi såvidt inn på et «intervju» en amerikansk blogger gjør: Hun bruker fem ganger sin tilmålte tid, og det til å utelukkende snakke om seg selv. Vi hører såvidt at Nicola f år inn et og annet «hm», «ok» og «yes» her og der. Etter intervjuet hører vi henne komme ut i hovedrommet og  utbryte «I just LOVE him!!!!» til de som måtte være interessert.

Etter et TV-intervju er det vår tur. Vi setter oss ned i et lite, rolig hjørne av butikken. Nicola viser seg som en ekstremt behagelig type, som er genuint interessert i gjøre en best mulig jobb i svarene sine.

Du gjorde mye research i Diesels arkiver for kolleksjonen. Hva var det mest inspirerende eller overraskende i arbeidet med den?
– Vel, idéen var egentlig veldig spontan og kom opp da Renzo viste meg arkivet på hovedkontoret. Jeg kom over alle disse enkeltstående detaljene og fikk lyst til å lage noe som var veldig begrenset, nesten som en kapsel. Det var veldig ærlig, og jeg hadde lyst til å lage noe fra meg til dem – litt som et slags kjærlighetsbrev. Så det var ikke noe som var spesielt overraskende. Det er snarere noe som var veldig søtt og håndlaget. Og hyggelig.

Hvilke ambisjoner har du for Diesel, sånn rent estetisk? Hvilken retning har du lyst til å ta merket i?
– Det tror jeg bare vi må la tiden få vise. Jeg er fremdeles i en læringsprosess, og for øyeblikket er jeg i ferd med å finne spr åket jeg skal bruke. Jeg startet for bare seks måneder siden, og har allerede gjort en hel del greier. Bare tenk på hva som kan skje i løpe av et år eller to! Jeg tror at i løpet av den tiden vil det være ganske tydelig hva stemmen vår skal være. For meg er det veldig viktig å fortsette p å det vi har holdt på med i 35 år, og bare bringe det tilbake. Vi skal forbedre og videreutvikle det, og ta det til et nytt nivå og til en ny generasjon. Jeg føler at jeg bare viderefører Diesel-arven, og det er en veldig god følelse.

Jeg liker å tenke at trender bærer med seg en mening, at de har sosiopolitiske funksjoner, så og si. Denne første kolleksjonen din er basert på den klassiske, slitte jeansstilen. Hva impliserer den trenden, og hvordan har den kunnet overleve i så mange år?
– Det er to ganske forskjellige retninger når det kommer til slitte jeans. Den ene ser virkelig gammel og fucked up ut, med hull overalt, og den andre er mye mer bearbeidet. Idéen kommer fra fucked up denim, men fordi den er mer modifisert blir det mer en slags couture denim. Det er to forskjellige ting. Ambisjonen min for denne kolleksjonen var at den skulle se ut som – Det er to ganske forskjellige retninger når det kommer til slitte jeans. Den ene ser virkelig gammel og fucked up ut, med hull overalt, og den andre er mye mer bearbeidet. Idéen kommer fra fucked up denim, men fordi den er mer modifisert blir det mer en slags couture denim. Det er to forskjellige ting. Ambisjonen min for denne kolleksjonen var at den skulle se ut som vintage-produkter. Men jeg ville ikke at det skulle bli for vintage-orientert heller, fordi det er litt vanskelig å gå med. Jeg hadde lyst til å lage noe med vevde merkelapper, symboler, buttons og sånt. Ting som gjør at du føler at du kjøper et gammelt plagg. Det blir litt som om du går med historie; at det ikke bare er noe som akkurat ble laget.

Kanskje trenden drives av et ønske om å vise at det å gå i gamle klær, eller omgi seg med gamle ting, ikke er noe å skamme seg over?
– Ja! Og ikke minst siden det er så mange nye og lettvinte ting der ute nå, så er det å gå i noe gammelt noe spesielt. På en måte er det en større luksus å ha mulighet til å kjøpe noe som har vært der lenge. Det er veldig spesielt.



Føler du at et aspekt som dette også har et politisk potensiale? At du kan endre måten folk tenker på ved mote?
– Ja, det kan være det, og jeg håper det. Man burde i hvert fall prøve. Jeg har ikke lyst til å være for pompøs når det kommer til å snakke om idéer og kulturelle ting. Til syvende og sist lager vi jo bare klær.

Så hvordan ser du på deg selv og din rolle i populærkulturen?

– Jeg har lyst til å tro at jeg er en rebell som alltid må pushe ting videre, at jeg er den som gjør de gale tingene. Samtidig ønsker jeg å være en rollemodel for rebellene. Jeg vil være den som åpner dører for de yngre generasjonene, sånn at vi kan lage noe i sammen. Vi vil ta rollen som game changer, fordi vi vil endre ting. Jeg synes at denne industrien er ganske satt om dagen. Den har ikke endret seg på lenge, og nå er det på tide. Med en bedrift som Diesel er potensialet til å være en stemme som blir hørt veldig stort. Og det er kanskje særlig i mediene at vi har dette potensialet.

Hvordan er det å jobbe sammen med deg? Hva er dine beste egenskaper tror du?
– Jeg er veldig flink til å lese folk. Både når det kommer til hvordan de kler seg, og hvordan de er. I tillegg tror jeg at jeg er bra på å dyrke frem de tingene folk rundt meg virkelig er flinke til. Jeg føler at jeg har den evnen. Å pense folk inn på noe de er bra på, sånn at vi kan gjøre enda mer fantastiske ting sammen.

Det høres ut som noe jeg kunne trenge. Hva tar du i timen?
– Hahaha. (Blunker:) I’m veeery cheap.

Kommentarer  

Legg til kommentar






Tilbake til forsiden!