Intervju | André Chocron
av Andreas Kittelsen onsdag 19. jun / 01:59 | 16 kommentarer
I helga var det filmfestival i Grimstad, Aust-Agders Florida. Vi tok en litten prat med André
Chocron, som danka ut storheter som Kristoffer Borgli og Kavar Singh da han innkasserte prisen for beste norske musikkvideo for sitt arbeid på Cold Mailmans «My Recurring Dream»
Hvordan har du det i dag, André?
– Veldig fint! Pris på kortfilmfestivalen, premiere på ny video for Lars Vaular, forarbeid på neste video og sommerferie i sikte er en fin kombo.
Så du mye på MTV som kid? Hva er den første musikkvideoen du kan huske?
– Første musikkvideoen jeg kan huske er «Jam» av Michael Jackson. Jeg hadde ikke MTV, så høydepunktet i uka var Topp 20. Den beste musikkvideoen (som jeg kommer på i farta) er «Protection» av Massive Attack, regissert av Michel Gondry.
WHAT! En vond oppvekst… Allikevel: i fjor hadde du 3 videoer i musikkvideo-konkurransen på Grimstad, og vant hele greia med «Time is of the essence». Så vant du i år igjen!! Hvorfor er du så jævla flink?
– Nå er jeg også en av få her i landet som lager musikkvideo nærmest på heltid, så oddsen var på min side. Når det gjelder Cold Mailman-videoene er de litt unike, vi hadde i begge tilfellene god tid til å utvikle konseptene, søke støtte og gjennomføre produksjonene skikkelig. Det er ikke like lett når man har tre uker og 30.000 kroner til rådighet.
Hva brukte du penga på i fjor?
– Pengene gikk inn i det sorte hullet på bankkontoen min, altså forsinket forskuddsskatt, studielån og fjorårets MVA som jeg hadde rota bort.
Aj aj. Du har studert på den norske filmskolen. Drømmer du om å lage spillefilm?
– Jeg hadde lyst til å lage spillefilm da jeg gikk på skolen, men etter eksamensfilmen som var en 25 minutters novellefilm, føltes en hel spillefilm som en uoverkommelig stor og jævlig oppgave. Etter skolen bestemte jeg meg for å få skikkelig dreisen på kortere formater før jeg prøvde meg på noe lenger, det er noe som godt kan ta mange år.
– Jeg begynte å lage musikkvideo ved en tilfeldighet. Jeg hadde en idé til en konseptuell liten animasjonsfilm med blokkene i Groruddalen i hovedrollen, og spurte Cold Mailman om å få bruke en snutt av låta deres «Time is of the essence». Det endte med å bli en hel musikkvideo, og så var det i gang. Nå er jeg veldig fornøyd med å jobbe med korte, oversiktlige og mindre «seriøse» formater som musikkvideo og reklamefilm. Jeg har stort sett full kreativ frihet og er nesten alltid i produksjon.
Hva utgjør en god musikkvideo?
– En god musikkvideo er original, uventet og tro mot konseptet sitt. Den gjenspeiler energien i musikken, og gjør ideelt sett at du liker låta bedre etter å ha sett videoen.
Fortell litt om «My Recurring Dream». Hvem sin drøm er det? Har videoen egentlig noe med sangen å gjøre, kunne den vært brukt til mange forskjellig sanger?
– I «My Recurring Dream» tok jeg utgangspunkt i at drømmene tilhørte en gammel mann som ikke klarte å skille mellom minner og drømmer, tider, steder og mennesker. Mine egne drømmer er langt mindre filmatiske.
– Videoen har først og fremst noe med tittelen på låta å gjøre, ikke så mye teksten.
Den første demoen jeg fikk hadde så grumsete vokal (som jeg mistenker at ikke var helt ferdigskrevet), så det var ikke så mye å hente der. Videoen er på en måte skreddersydd til låta, overgangene mellom scenene skjer i synk med oveganger i låta og hver sekvens er laget med tanke på å matche atmosfæren i musikken. Men konseptet kunne helt klart ha vært brukt på en annen låt.