Trendwatch | Supreme
av Eirik Zeiner-Henriksen lørdag 14. apr / 21:28 | 15 kommentarer
For noen måneder tilbake siden lanserte Supreme sin Spring/Summer 2012 kolleksjon. JESUS som folk lot seg imponere av merket med den Barbara Kruger-stjålne logoen. Den var OVERALT. Noen måneder senere, på onsdag, lanserte de sitt SS12 kolleksjonssamarbeid med North Face. En ganske stygg jakke, og noen bager og sekker. Noen dager før der igjen poppa samarbeidet deres med Comme des Garcons opp. Dette føyer seg inn i rekken av samarbeidsprosjekter Supreme har hatt med store, mer eller mindre etablerte og kjedelige aktører. Noe som kan være ganske spennende. På den andre siden er det mer interessant hvordan de har klart å bygge opp Supreme-universet, som nå målbinder masse mennesker og får dem til å stå timesvis i kø for å kjøpe halvkule, overprisa brett, sneakers og klær, av ansatte som ikke kan fordra deg og kompisene dine.
Fra oppstarten i 94 har de lansert seg som autentisk ekte skatere, og stått inne for typiske skateverdier som selvstendig-, kul- og ektehet. En god veiviser er at ett av de første stedene et Supreme-plagg ble vist var på en av gutta i Larry Clarks film KIDS (95). Den settingen er vel ikke så langt unna sannheten heller. Supreme ble skapt av skatere – for skatere. Grunnen til at de skiller seg så drastisk ut fra annet streetwear for tiden er egentlig ganske innlysende. Først og fremst har de fusjonert skateklær, 90-tall og østkyst med mer tradisjonell mote, inspirert av sør-londonsk grime og japansk eleganse. Dermed har de skapt noe ganske nytt, noe som ikke kun er skateklær, men som ikke er helt mote heller. Litt som om Agnes B, A.P.C eller Polo-designerne hadde vært litt kulere.
I disse retronostalgiske og autentisitetssøkende tider sier det seg selv at det måtte skje et allmenngjennombrudd. Det har gått fra at det kun var skatere som hang i og utafor butikken, til at det nå også er masse usikre og tilpasningsdyktige kids som lager kø og blar opp fordi de vil se ut som skatere. På veien opp har Supreme utallige samarbeid med etablerte navn som Playboy, North Face, Oakley, Nike og Vans, og designere og kunstnere som Yosuke Kubozuka, Malcolm McLaren, Jason Dill, Damien Hirst og Jeff Koons. De har fått kjente navn som den ‘tidløse’ og ‘selveste’ Kate Moss, Chloë Sevigny, Lou Reed, Lady Gaga (som her er drithot), Mike Tyson og Tera Patrick til å fronte dem, flesteparten fotografert av Terry Richardson. Det var bare et tidsspørsmål før dette måtte slå helt igjennom. Katalysatoren var vel når Odd Future og Tyler The Creator steg opp, med den da ukjente Supremecapen som ett av sine signaturtrekk, ble tiden inne for at det ble en hype. I dag samles trendsultne i lange køer utenfor de ikke akuratt mange fillialene i New York, LA, London, og de 5 i Japan, og nesten tilber merket på sektlig vis online. Det er til å bli gal av. Se bare hvordan tidligere regjent Stüssy nå bukker under i sin SS12. Dette er streetwear 2012. Og 13, desverre: