I bladhyllene | Romjulslesning
av Gaute Drevdal torsdag 22. des / 16:31 | 4 kommentarer
So many mags, so little time, for å parafrasere Miquel Browns homseanthem fra 1983. Redningen for flere av oss kommer i form av noen etterlengtede timer på buss eller tog, samt noen nye, solide titler i hyllene på Narvesen. Romjulslesetipsene er servert.
INDUSTRIE 4
Idéen er like enkel som den er god: La
oss lage et magasin som rapporterer direkte fra behind the scenes i
moteindustrien. Det er en god idé, for er det noe nesten alle medier har
til felles i dag, så er det en stadig sterkere ikonisering av designere
og moteredaktører. Fashion designerne er de nye rockestjernene, og vel
så det. Industrie er grunnlagt og lages av Erik Torstensson og Jens
Grede, de samme to svenske dandyene som står bak verdens beste
herreblad, Man About Town. Industrie er for øvrig noe mye mer enn et
bransjeblad. Stoffet behandles med en seriøsitet som gjør at man like
gjerne kan lese det som et blad om samtiden vår, med politikk, økonomi
og estetikk som hovedtemaene. David Sims, Terry Richardson og Juergen
Teller er husfotografer, og hvert eneste intervju er lesverdig. Ukas
soleklare vinner, dette her (foto på toppen).
I love you THE WRONG ISSUE
I love you Magazine
har undertittelen «my printed blog», og det er nettopp sånn blekka
fremstår: som en kaotisk, inkonsekvent og publikasjon med mote,
skjønnhet og «inspirasjon» som hovedfokus. I love you er faktisk kulere
enn det høres ut. Bladet har attituden til en fanzine, men
fingerspissfølelsen til et etablert fashionmag. Denne utgaven har fått
navnet The Wrong Issue og byr på alt fra en leksikalsk oversikt
over fobier, til skjønnhets-kjerringråd, til fine intervjuer med
kunstneren Michael Landy og … ahem … entrepenøren Tyra Banks. Litt som
Gentlewoman’s uskikkelige lillesøster, egentlig. Verdt å spare på.
Prestage Beyond Borders 3
Dette hollandske mote- og
fotomagasinet både føles og ser egentlig ganske norskt ut. Som om det
var laget av et norsk reklamebyrå med SAS og Innovasjon Norge på
kundelista. Innholdet er også ganske pliktoppfyllende, med nederlandske
fotografer, designere og illustratører i fokus. Ikke direkte dårlig, men
Prestage er vel interessant som en pekepinn på hva kreative i Utrecht
tenker på om dagen, enn som et magasin i seg selv. La oss håpe de får
offentlig støtte der nede, det fortjener de.
trunk ISSUE TWO. FALL/WINTER 2011
Nytt
reisemagasin med D2-/Wallpaper-estetikk og grundige tekster som heller
mer mot antropologi og politiske kommentarer enn mot tradisjonell
turist-brosjyre. Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at ethvert
reisemagasin i 2011 er en liten vederstyggelighet (så lenge folk driver
og fortsetter å formere seg uten å kutte forbruket sitt er det vel rett
og slett umoralsk å inspirere til C02-versting nr 1 – flytrafikk), men trunk
er skrevet på en måte som like gjerne kan inspirere til reiser uten
returbillett. Og det er jo på en måte en formildende omstendighet. For å
si det med trunks egne ord, enten man er med skreddere i Kashmir,
kunstnere i New York, revolusjonære i Alexandria, eller geiter i
Etiopia: The world is a fine place.
Fallen 09
Med mottoet «FALLEN
magazine is dedicated to discovering and
supporting Australian creatives, and strives to confirm their importance
within the arts in a global context» er Fallen for Australia det
Prestage ønsker å være for Nederland. Riktignok er australienerne her
litt proffere i både form og uttrykk. Fallen er også kanskje hakket for katalogaktig til
å fungere som noe mer enn et interessant dykk ned i «kreative»
Australia. I tillegg til mote, kunst og design dekker Fallen også den
hjemlige musikkscenen. Se opp for Hasse Hope-lookalike blant modellene i
moteseksjonen.
Numéro 128 Novembre 2011
Numero er
antakelig det eneste damebladet man som mann kan misunne damene.
Magasinet, som 14 år etter oppstarten fremdeles styres med stø hånd av
sjefredaktør Elisabeth Djian, har omtrent samme innholdsmiks som et
hvilket som helst dameblad (intervjuer med pop- og filmstjerner, pluss
nyheter om sminke og parfyme), men den store forskjellen er at Numéro
ikke setter på trykk artikler med tomprat. Selv når nye parfymer skal
presenteres, som i dette nummerets 10 sider lange parfymeguide, er
resultatet nærmere kunst enn forburkerjournalistikk. Ellers verdt å få
med seg er intervjuet med «verdens smarteste elektronikaprodusent»
Matthew Herbert, en sak om Sofia Coppolas Robert Mapplethorpe-utstilling
og ikke minst alle de stringente moteseriene, som er blant
bladverdenens beste.
Project UN-TITLED Volume 3
Noe av det som gjør at
moteserien som format gjerne føles som at den har gått ut på dato er den
obligatoriske overskriften. Moteserier må jo ha navn, og da sitter
moteredaktørene og kommer opp med diverse svulstigheter, som veldig ofte
står i veien for det visuelle, i stedet for å være en lesenøkkel.
Un-Titled kunne ha løst dette ved å følge opp navnet sitt – og sin fokus
på rent motefoto – og ikke døpt seriene sine. I stedet får man
et relativt pent blad uten journalistisk innhold, som fungerer bra så
lenge man tar det for det det er: en katalog med interessante kunst- og
motefotografer. Blant bidragsyterne finner man blant annet en fyr som David Armstrong og Smug-bidragsyter Matthew Kristall. Mulig de klarer å spisse konseptet sitt med sitt neste, og fjerde nummer.