I bladhyllene | Romjulslesning

av Gaute Drevdal torsdag 22. des / 16:31 | 4 kommentarer

So many mags, so little time, for å parafrasere Miquel Browns homseanthem fra 1983. Redningen for flere av oss kommer i form av noen etterlengtede timer på buss eller tog, samt noen nye, solide titler i hyllene på Narvesen. Romjulslesetipsene er servert. 

INDUSTRIE 4
Idéen er like enkel som den er god: La oss lage et magasin som rapporterer direkte fra behind the scenes i moteindustrien. Det er en god idé, for er det noe nesten alle medier har til felles i dag, så er det en stadig sterkere ikonisering av designere og moteredaktører. Fashion designerne er de nye rockestjernene, og vel så det. Industrie er grunnlagt og lages av Erik Torstensson og Jens Grede,  de samme to svenske dandyene som står bak verdens beste herreblad, Man About Town. Industrie er for øvrig noe mye mer enn et bransjeblad. Stoffet behandles med en seriøsitet som gjør at man like gjerne kan lese det som et blad om samtiden vår, med politikk, økonomi og estetikk som hovedtemaene. David Sims, Terry Richardson og Juergen Teller er husfotografer, og hvert eneste intervju er lesverdig. Ukas soleklare vinner, dette her (foto på toppen).


I love you THE WRONG ISSUE
I love you Magazine har undertittelen «my printed blog», og det er nettopp sånn blekka fremstår: som en kaotisk, inkonsekvent og publikasjon med mote, skjønnhet og «inspirasjon» som hovedfokus. I love you er faktisk kulere enn det høres ut. Bladet har attituden til en fanzine, men fingerspissfølelsen til et etablert fashionmag. Denne utgaven har fått navnet The Wrong Issue og byr på alt fra en leksikalsk oversikt over fobier, til skjønnhets-kjerringråd, til fine intervjuer med kunstneren Michael Landy og … ahem … entrepenøren Tyra Banks. Litt som Gentlewoman’s uskikkelige lillesøster, egentlig. Verdt å spare på.



Prestage Beyond Borders 3
Dette hollandske mote- og fotomagasinet både føles og ser egentlig ganske norskt ut. Som om det var laget av et norsk reklamebyrå med SAS og Innovasjon Norge på kundelista. Innholdet er også ganske pliktoppfyllende, med nederlandske fotografer, designere og illustratører i fokus. Ikke direkte dårlig, men Prestage er vel interessant som en pekepinn på hva kreative i Utrecht tenker på om dagen, enn som et magasin i seg selv. La oss håpe de får offentlig støtte der nede, det fortjener de.


trunk ISSUE TWO. FALL/WINTER 2011
Nytt reisemagasin med D2-/Wallpaper-estetikk og grundige tekster som heller mer mot antropologi og politiske kommentarer enn mot tradisjonell turist-brosjyre. Jeg klarer ikke å fri meg fra tanken om at ethvert reisemagasin i 2011 er en liten vederstyggelighet (så lenge folk driver og fortsetter å formere seg uten å kutte forbruket sitt er det vel rett og slett umoralsk å inspirere til C02-versting nr 1 – flytrafikk), men trunk er skrevet på en måte som like gjerne kan inspirere til reiser uten returbillett. Og det er jo på en måte en formildende omstendighet. For å si det med trunks egne ord, enten man er med skreddere i Kashmir, kunstnere i New York, revolusjonære i Alexandria, eller geiter i Etiopia: The world is a fine place.


Fallen 09
Med mottoet «FALLEN magazine is dedicated to discovering and supporting Australian creatives, and strives to confirm their importance within the arts in a global context» er Fallen for Australia det Prestage ønsker å være for Nederland. Riktignok er australienerne her litt proffere i både form og uttrykk. Fallen er også kanskje hakket for katalogaktig til å fungere som noe mer enn et interessant dykk ned i «kreative» Australia. I tillegg til mote, kunst og design dekker Fallen også den hjemlige musikkscenen. Se opp for Hasse Hope-lookalike blant modellene i moteseksjonen.


Numéro 128 Novembre 2011
Numero er antakelig det eneste damebladet man som mann kan misunne damene. Magasinet, som 14 år etter oppstarten fremdeles styres med stø hånd av sjefredaktør Elisabeth Djian, har omtrent samme innholdsmiks som et hvilket som helst dameblad (intervjuer med pop- og filmstjerner, pluss nyheter om sminke og parfyme), men den store forskjellen er at Numéro ikke setter på trykk artikler med tomprat. Selv når nye parfymer skal presenteres, som i dette nummerets 10 sider lange parfymeguide, er resultatet nærmere kunst enn forburkerjournalistikk. Ellers verdt å få med seg er intervjuet med «verdens smarteste elektronikaprodusent» Matthew Herbert, en sak om Sofia Coppolas Robert Mapplethorpe-utstilling og ikke minst alle de stringente moteseriene, som er blant bladverdenens beste.


Project UN-TITLED Volume 3
Noe av det som gjør at moteserien som format gjerne føles som at den har gått ut på dato er den obligatoriske overskriften. Moteserier må jo ha navn, og da sitter moteredaktørene og kommer opp med diverse svulstigheter, som veldig ofte står i veien for det visuelle, i stedet for å være en lesenøkkel. Un-Titled kunne ha løst dette ved å følge opp navnet sitt – og sin fokus på rent motefoto – og ikke døpt seriene sine. I stedet får man et relativt pent blad uten journalistisk innhold, som fungerer bra så lenge man tar det for det det er: en katalog med interessante kunst- og motefotografer. Blant bidragsyterne finner man blant annet en fyr som David Armstrong og Smug-bidragsyter Matthew Kristall. Mulig de klarer å spisse konseptet sitt med sitt neste, og fjerde nummer.

Kommentarer  

profilbilde

Postet av , tirsdag 03. jan / 21:25

profilbilde
Slutt med dritpreiket.

Pul horete fitter, og ta en rev av og til

Postet av , lørdag 31. des / 04:48

profilbilde

ah, elsker denne!

Postet av , fredag 23. des / 00:09

profilbilde

Ser dere har fått opp Hemsedal-bakgrunnen. Smud.

Postet av , torsdag 22. des / 22:37

Legg til kommentar






Tilbake til forsiden!